Laita Javascript päälle!

Tokio II lähti liikkeelle 15.4.2012 klo 08 ja saapuminen La Corunaan 21.4.2012

Tokio II lähti liikkeelle 15.4.2012 klo 08 Sotograndesta, Espanjasta. Tuuli nokkaan ja Gibraltarin salmessa 4kn vastavirta, tuuli 10-15 m/s. Isot mainigit.

Ajeltiin tänne Portugalin rannalle Lagosin tienoille ihan vaan päivittelemään juttuja teillepäin. (Kun se 3G vahvistin on yhä Suomessa tullissa.)

Eilinen päivä meni upeasti 10+ solmua Cadizin edustalta länsiluoteeseen suoraan kotia kohti, auringonpaistetta ja lämmintä riitti, delfiiniparvi teki temppujaan veneen ympärillä.

Edellinen päivä ja yö olikin sitten melkoista tuskaa. Tuulta suoraan päin näköä yli 15 m/s. Keli oli niin paha, että harkittiin jopa palaamista rantaan, mutta saatiin sitten vene kulkemaan kohtuullisesti pelkällä nelosfokalla. Nousukulma ei ole kummoinen, mutta meno on vauhdikasta ja vene hyvin hallittavissa. Valitettavasti meidän siirrolla käytössä oleva isopurje on liian pussikas emmekä käytännössä pysty käyttämään sitä paljoa yli 10 m/s kryssillä. Täytyy toivoa myötäisiä tuulia loppumatkalle.

Tästä eteenpäin suunnitelmana on ajaa tämä yö styyralla Cabo de san Vicenten (Portugalin lounaiskärki) ohi ja siitä luoteeseen ulos rannikolta. Aamun sarastaessa heitämme vendan ja suuntaamme pohjoiseen. Reitityksen mukaan perille päästään yhdellä halssilla, mutta osa matkasta on niin tiukkaa, että saa nähdä riittääkö meidän nousukulma.

19.4.2012 Pikainen pitstop käynnissä Cascaisissa. Tarkoitus jatkaa hetimmiten ja ehtiä 19. päivä ennen auringonlaskua La Corunaan. Alkumatkan kokemusten viisastamana varasuunnitelma on pitää taukoa Vigossa.

Loppumatkasta tuuli taas päin näköä ja kaikenlaista pikkujännää tapahtui. Meillä tuli pieni mutka matkaan, kun ”Ahdin Atrain” (aluksen nimi suomennettu crewn toimesta) niminen paatti kehotti meitä kääntymään 40 astetta vasempaan. Sen verran oltiin aiempia securite viestejä kuunneltu, että tiedettiin mikä sieltä tulee. Nimittäin sellainen 8 mailia (juu kahdeksen mailia) pitkää seismistä mittauskaapelia vetävä tutkimusalus. Ja siinä vedettiin sitten tunnin verran kovaa vautia suoraan länteen eli täysin väärään suuntaan…

Kun pyrittiin takaisin rannikolle päin, tuo samainen Ahdin Atrain olikin tehnyt uukkarin ja tuli taas, tällä kertaa käskien meitä pitämään nopeuden ja ajamaan suuntaan 000. Tässä vaiheessa navigaattori joutui panemaan hanttiin ja ilmoitti ettei muuten mennä, purjevene kun ei hirveesti kulje suoraan vastatuuleen. Pienen neuvottelun jälkeen saatiin onneksi lupa yritää keulan edestä ja kannella siirryttiin kisatrimmausmoodiin. Hyvin kävi, turva-alus tuli vielä siihen ihan iholle varmistamaan, että me ihan aikuisten oikeesti ajetaan alta pois.

 

Pääsimme starttaamaan täydellä miehistöllä Gibraltarilta pari päivää ajateltua myöhässä hieman rajatuilla avomeriominaisuuksilla. Esimerkiksi sähköä tuottavaa generaattoria ei saatu toimintakuntoiseksi ja samalla painolastitankkien täyttö ei tullut mahdolliseksi. Tankkijärjestelmän vuotavat venttiilit olivat myös pienenä riesana. Lämppärin rahti oli mystisesti aikalailla myöhässä, mutta se saatiin asennettua ja onkin toiminut oikein oivallisesti.

Eka legi ajettiin kahdessa osassa rajallisten sähkövarantojen vuoksi. Pääkoneella oli hätätilanteessa mahdollista ladata 12 v akkuja yksitellen – toki hitaanlaisesti ja suurta tarkkuutta noudattaen (onneksi miehistössä oli sähkömies). Välisatamana toimi Cascais Lissabonin edustalla, josta hankittiin mukaan Honda merkkinen bensakäyttöinen 2 kW generaattori sähkön varmistamiseksi ajatellun siirtopurjehduksen aikana (lataus suoraan maasähköjärjestelmään).

Portugalista eka startti osui kohtuu kovaan paikalliseen säärintamaan, 40+ knots nokkaan ja käännyttiin takaisin odottamaan parempaa säätä. Seuraavana päivänä onnistunut startti ja ihan reipasta vauhtia kohti La Corunaa. Huomionarvoista on mainita, että tähän asti oli edetty kryssien ja nyt päästiin ylösajamalla suoraan maalia kohtia.

Lokitiedot

Kippari(t)
Tuuli
Navakka tuuli, 8–13 m/s
Kova tuuli, 14–20 m/s
Pilvisyys
Selkeää
Kohteet
, , ,
Alueet
Espanja, Portugali
Avainsanat
, , , , ,
tomstorelalahikuvaespanja2012
kansisivustaespanja2012
ryhmalaiturissa2espanja2012
kansiohjaustaakse3espanja2012
keulaeteenpainespanja2012
2012_04gibraltarweb